Sunday 13 May 2012

Jangan Bilang Tidak BAB 2 -nuruladlincopyright


“ Good evening MISTER.....” kataku sambil meminta kepastian . Kelu sebentar lidahku. Tu lah tadi sombong tak tanya Balqis sapa nama mamat nih. Aduh...
“Hei,kawan kau tak ingat aku aper. Apek lah nih adoi.. “ katanya.
Apek? Manalah pulak aku ada kawan nama apek. Eh kejap kejap apek tuh Afizi.  Kat sekolah manjanya panggil Jiji. Tapi kat sekolah Apek. Ha betul la sangat tuh. Ni lah mamat yang paling rapat dengan aku time sekolah dulu. Banyak jugak rahsia kita orang kongsi bersama. Hehehe. Dia nih kiatorang panggil Apek sebab mula mula masuk sekolah muka dia macam Chinese tapi cakap melayu apa derr..
“Ha dah siap loading? Kau nih dari dulu selooowwww tau” selamber Apek cakap aku selow sambil mengajuk eksyen cikgu sekolah kita orang dulu. Terus ketawa aku dibuatnya. Lantas mengingatkan aku kenangan di zaman persekolahan. Rindunyaa..
“Haha aku tak perasanlah kau handsome sangat. Eh cam ner kau boleh jumpa studio nih? “ soalku dengan ketawa yang masih bersisa. Aku lihat 5 lagi staff aku tersengeh ajer memandangku. Pasti mereka sangka aku berjumpa boyfriend.. Budak budak nih kalau tak di warning memang gamatlah premis studio nih. Dengan menggunakan isyarat mata terus dia orang cepat cepat menyambung kerja. Heii masing masing  kaki sakat..
“Kau punya pasal 1 Malaysia sanggup aku jelajah” balasnya.
“Banyaklah kau punya jelajah. Hai rindu jer aku kat engkorang semua nak –naknyer time sekolah dulu. Ha wei duduklah..” aku mempersilakan Apek duduk di depanku. Serentak itu Balqis menatang sedulang mangkuk berisi kuih muih dan aneka kek serta teh hijau.  
Setelah Balqis beredar Apek bertanya , “ Kau dah jadi tokey pun tak nak bagi tahu aku kan” tak puas hati ler tuh, aku sengeh jer. “Nih pun aku baru jer berjinak jinak. Kau aper cerita? Jadi engineer eh? Mesti mahsyuk kan “ aku bertanya semula padanya. Ya memang seingatku Apek dulu ambil kos engineering di Universiti Malaysia Pahang.
“Aah aku engineer cabok jer tak macam kau tokey ramai workers hehe” tu lah sedangnya kalau berjumpa dengan rakan rakan sekolah ku ni. Pasti ada ajer topik nak kenakan aku.
“Haha hotak kau. Well tadi Balqis kata kau nak tempah pakej” soalku.
“Aah tapi bukan untuk aku. Kakak aku. Kau ingat lagi tak. Dulu kan kau pernah datang ambil gambar untuk akak aku yang pertama la nih yang keempat. Kedua dan ketiga dah selamat dah. Hei aku jer lah belum lagi. Yang kau pun satu sesuka hati jer mendissapearkan diri pesal. Susah tau aku nak cek member untuk ambil gambar naseblah kali nih aku Google abes abes. Tuhan tuh turunkan cahaya petunjuk jumpa jugak website studio kau nih.” Amek kau berlambak dah ayat Apek nih bertepek kat muka aku. Aku hanya tersenyum kelat tak mampu membalas.
“Aku bukan ape Jiji. Aku tak nak sebab aku masih hubungi engkorang dia salah faham.” Kataku perlahan lalu melontarkan pandangan kea rah air pancut buatan di ruang lobi itu.
“ Hmm tuh aku tau. Kau relakslah. Dah sejauh nih kau berada. Kau jangan risau okey. “ senyumnya seraya berkata. Inilah sahabatku.
“So aku da pilih pakej tadi dengan Balqis. Hehe aku saja jer minta Balqis panggilkan kau turun tau sebab aku nak tengok and make sure kau nih betul betul manusia yang aku carik hahaha” kata Apek lagi.
“Bongok betul dia nih perangai tak ubah ubah. Aper kau ingat aku chimpanzee..” balasku sambil menjengilkan mata.

“ Sumpah aku tak cakap tapi kau yang mengaku well aku redha jerp haha. Tadi tok selection photographer aku nak 4 orang. Staff kau pun aku tengok dalam 8 orang kan. 3 freshie. Semua termasuk kau adalah dalam 9 orang wow.. excellent tak sangka member aku nih dah tunjukkan taringnya. “ nilah Apek dia ni selenger tau.
As good freebies aku nak kau lead kan team photo yer babyku Alisaa.. hehe.” Katanya lagi sambil tersengih sebijik macam beruk mak yeh.
“ Yerlah yerlah sesuka kau jer perintah perintah aku kan wekk.. sapa baby kau..??” marahku dalam nada bergurau.
“Haha marah lettew. Nih kad kahwin tadi dah bagi kat reception punya form tapi tok kau bos kan aku bagi kali kedua hehe. Datang tau jangan tak datang..sayang kauu..” lepas dia meletakkan kad kahwin berenvelop hijau muda itu terus dia melangkah keluar. Hei Apek  Apek.. Macam tu lah kau kan. Haha gelakku sambil menghantar pergi Apek keluar dari studioku dengan pandangan mata.
Baru sahaja aku keluarkan handphone dari seluar slack  tiba tiba satu pesanan ringkas dari nombor tidak dikenali masuk. Terus sahaja aku tekan Read.
“Nih aku punyer number klu ada aper aper msg jer klu aku xagkat fon tau. Save num ni sekrng n jgn tkar num dah. Tkarlah klu kau idamkn sekeh dr aku wahaha.”
Terhambur terus ketawa aku . Nih pasti kerja Apek. Haha Apek Apek tak habis habis dengan perangai mengugut kau tuh.
Aku lihat pekerjaku masing masing berbisik,tak kurang yang sengih sengih. Diaorang nih kalau nak diam kena ada habuan “ Aper tengok tengok ?? Kang elok duduk kat Popeyes tercampak kat mapley pun best kan”
“Alaa akak Alisaa nih tak syiokk betullah” kata Ikram dengan muka memeynya.
“Da tuh akak tengok dari tadi coversleeve tuh cenggituh jer. Kang customer mintak awal product dia orang mau halilintar memecah studio akak nih dibuatnya korang..” slumber aku bersih diaorang nih.
Aku bukan apa  aku mahu semua pekerja ku ini mementingkan kualiti bukan kuantiti. And lagi tuh pentingkan customer. Make customer tuh number 1 always by the way customers always rights. Tu lah yang selalu aku tuturkan pada dia orang nih. Agaknya mau dah lekat kat kepala otak dia orang hehe.
“Yelah kakak ku sayang..” macam biasa nilah dia orng balas. Serentak pulak tuh. Macam ada time keeper jer. Macam aku melatih choral speaking pulak hehe.
“Kalau macam tuh buat kerja on time pukul 7 malam make sure semua siap kita ada dinner dekat Felda d’ Saji malam nih , lagi satu tuh kat dapur tuh sebelum terbakar satu premis nih baik kau orang check dulu ape menda yang hangit nih. Dari tadi akak bau menda sama.” Kataku. Balqis yang ralit memandang skrin laptop terkocoh-kocoh dia berlari ke dapur. Pelupa betul Balqis nih.
“Aik tadikan kata nak gi Popeyes huhuk” sampuk Samad yang putih melepak yang membahasakan dirinya Abe. Budak berusia 13 tahun  ini banyak mengingatkan aku kepada seseorang. Benar benar mirip dengannya. Agaknya tahun ini pasti dia sebaya Abe kan. Soalku dalam hati. Tiba tiba rasa sebak menyapa hati ku.
“ Saya makan free orite jer akak hehehe..” sampuk lagi seorang pekerjaku ini. Linda inilah satu – satunya pekerja yang begitu komited dan bersungguh  dengan kerjanya. Tiap kali customer ingin membuat tempahan pasti hasil tangan Lindalah paling menambat hati mereka berbanding yang lain. Akibatnya masing masing berebut ingin mempelajari dari Linda. Alhamdulillah Linda tidak loket ilmu.
Dalam pada kekecohan itu aku mencelah “ Malam nih akak belanja special punyer. Buffet. Kau orang nak makan aper makanlah. Nih tiap tiap minggu asyik nak deliver fast food jer mau berkarat lah perut akak nih dengan segala mak datuk MSG tuh.”
Mendengar aku bersuara masing-masing terkekeh ketawa. Agaknya lawak sangat lah kut ayat aku tuh. Melihat mereka sakan gelak ketawa bagai tiada henti aku mengatur langkah naik semula ke tingkat dua premis tersebut. Aku ingin membuat double check untuk penggambaran hari esok meskipun mempercayai kakitanganku tetapi aku sebagai ketua haruslah bersikap bertanggungjawab dengan setiap yang berlaku. Sikap lepas tangan sangat sangat aku anti. Wek..

No comments:

Post a Comment